Budujemy mosty

Liczba graczy: 2

Co jest potrzebne?

  • Kartka papieru z zaznaczonymi dwoma zestawami po 20 punktów w jednym kolorze, ułożonych względem siebie tak jak na rysunku poniżej
    (niebieskie punkty w układzie 4 x 5 oraz czerwone punkty w układzie 5 x 4). Plansza do pobrania tutaj.
  • 2 pisaki w różnych kolorach (np. niebieski i czerwony).

Zasady gry

  • Gracze na zmianę łączącą dwa sąsiednie punkty swojego koloru.
  • Narysowany odcinek nie może przeciąć ani innego odcinka, ani innego punktu.
  • Wygrywa gracz, który jako pierwszy narysuje łamaną łączącą przeciwległe (krótsze) boki swojej siatki punktów.
    (zbuduje układ mostów łączący brzegi planszy danego gracza.)
    W podanym przykładzie gracz niebieski dąży do utworzenia łamanej od góry do dołu, a gracz czerwony od lewej do prawej.
    Uwaga! Dla ułatwienia brzegi planszy można oznaczyć odpowiednimi kolorami, np.:

Kształtowane umiejętności

  • Planowanie i tworzenie strategii.
  • Rozumowanie.

Przykładowa rozgrywka

  • W poniższej rozgrywce wygrywa gracz czerwony – połączył brzegi swojej planszy (utworzył łamaną od lewej do prawej).

Warianty

  •  Grać można na większych nakładających się siatkach  × n+1 punktów.

Propozycje zadań/problemów do rozwiązania

  • Problem 1.
    Czy rozgrywka może zakończyć się remisem?
    Odpowiedź poniżej.
  • Problem 2.
    Po siedmiu ruchach każdego z graczy plansza wygląda tak:

    Ruch ma gracz niebieski. Kto wygra?

Historia

  • Gra pod nazwą Gale, znana również jako Bridgit, została wymyślona przez amerykańskiego matematyka Davida Gale’a i opisana w 1958 roku w kolumnie Martina Gardnera w Scientific American.
  • Na podstawie tej gry powstała komercyjna gra planszowa Bridg-It. Gracze w niej na zmianę ustawiają na plastikowej planszy mosty swojego koloru, dopóki jeden z graczy nie połączy przeciwległych stron planszy oznaczonych kolorem gracza.
  • Wariant gry planszowej – każdy z graczy otrzymuje ograniczoną liczbę mostów. Jeśli żaden z graczy nie wygra, a wszystkie mosty zostaną umieszczone, wówczas w czasie swojego ruchu gracz może zmienić położenie jednego mostu.

Odpowiedzi do zadań

Problem 1. Gra nie może zakończyć się remisem, ponieważ, aby zablokować przeciwnika, gracz musi sam utworzyć łamaną łączącą końce planszy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *