Gra z przeszkodami

Przykład gry typu papier i ołówek. Doskonałe ćwiczenie tworzenia strategii i planowania. Co trzeba robić – zagarniać pola planszy i tworzyć przeszkody przeciwnikowi.

Liczba graczy: 2

Co jest potrzebne?

  • Kartka z narysowaną siatką kwadratów np. 6 × 6.
  • Ołówek.

Zasady gry

  • Każdy gracz ma przydzielony symbol: „O” lub „X”.
  • Gracze na zmianę zaznaczają swoim symbolem kwadraty na siatce.
  • Dwa symbole nie mogą opisywać sąsiednich kwadratów.
    np. poniżej wypełnione kolorem zostały pola, których gracze nie mogą już zaznaczyć po postawieniu O.
    Na nich utworzone zostały przeszkody:)
  • Przegrywa gracz, który jako pierwszy nie może wykonać ruchu.

Kształtowane umiejętności

  • Planowanie i tworzenie strategii.
  • Rozumowanie.
  • Orientacja w przestrzeni.

Przykładowa rozgrywka

W poniższej rozgrywce wygrywa gracz „O”, który ma teraz ruch. Po zajęciu ostatniego pola przez „O”, gracz „X” nie ma ruchu i przegrywa.

Propozycje zadań

Zadanie 1.

W rozgrywce przedstawionej poniżej ruch ma gracz „X”. Które pole powinien zająć, aby zapewnić sobie zwycięstwo?

Zadanie 2.

W rozgrywce przedstawionej poniżej ruch ma gracz „O”. Które pole powinien zająć, aby zapewnić sobie zwycięstwo?

Historia

  • Gra została wymyślona i przeanalizowana przez László Kozmę, rumuńskiego matematyka (http://www.lkozma.net/game.html).

Strategie

  • Jeśli zarówno wysokość jak i szerokość planszy są liczbami nieparzystymi, pierwszy gracz może wygrać, zaczynając od środkowego kwadratu, a następnie odtwarzając odbicie lustrzane ruchu drugiego gracza.
  • Przy poprawnej strategi pierwszy gracz wygrywa na planszy 3×3, ale przegrywa na planszy 2×4.

Wpis bierze udział w projekcie  Grajmy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *