Zadania pułapki

Co to za zadania?

Wśród różnych typów zadań matematycznych można wyróżnić tzw. zadania pułapki. W zadaniach tych zasadnicza trudność polega na pokonaniu bariery psychicznej, powstrzymaniu się od zrobienia tego, co pierwsze przyjdzie na myśl, i odrzuceniu nasuwającego się rozwiązania. Zadania te mają często formę zagadek logicznych. Przy czym zagadką może stać się zarówno rozwiązanie zadania, jak i wskazanie samej pułapki. W sytuacji gdy uczeń podaje błędne rozwiązanie, warto podać mu poprawną odpowiedź i skupić się na rozwiązaniu zagadki właśnie w tym drugim ujęciu (odszukaniu źródła błędu – istoty pułapki). Cenne jest, by uczeń sam doszedł do zrozumienia przyczyn swojej pomyłki.

Dlaczego warto rozwiązywać takie zadania?

Zarówno wskazanie rozwiązania, jak i refleksja nad potencjalnym źródłem błędu, istotą pułapki, kształtują wnikliwość i krytycyzm wobec informacji. Rozwijają myślenie matematyczne i rozumowanie.

Przykłady zadań pułapek

Zadanie 1.

Ile kij ma końców?
A ile końców ma trzy i pół kija?

 

Zadanie 2.

W ilu miejscach trzeba przełamać kij, żeby otrzymać trzy małe kije?

 

Zadanie 3.

Po wrzuceniu 5 pierogów do wrzątku należy wyjąć je po 5 minutach.
Po ilu minutach należy wyjąć 10 pierogów po wrzuceniu ich do wrzątku?

 

Zadanie 4.

5 kucharek lepi 5 pierogów w ciągu 5 sekund.
Ile będzie trwało ulepienie w tym tempie 10 pierogów przez 10 kucharek?

 

 

Bibliografia:

  • „Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów” Dorota Klus-Stańska, Alina Kalinowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *